IADB-Corredor Ferroviario Bioceánico Central de Bolivia

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  • Cliente / Entidad contratante: Gobierno de Bolivia
  • País: Bolivia
  • Entidad financiadora: Banco Interamericano de Desarrollo.
  • Fecha: Inicio: 2013. Fin: 2015.
  • Duración: 2 años


Servicio prestado

Ghenova se encargó de prestar servicios de consultoría y diseño de la ingeniería básica a este proyecto de máxima prioridad para el continente suramericano.

Descripción

La vertebración del continente suramericano mediante corredores bioceánicos es un reto para la ingeniería de planificación. Auspiciados por organismos supranacionales, son varios los proyectos que se encuentran actualmente en ejecución. Estas futuras vías de comunicación -que utilizan tanto el transporte terrestre (carretera y ferrocarril) como el fluvial- son complejos desarrollos de ingeniería capaces de subsistir en las selvas ecuatoriales y salvar los desniveles de la cordillera de Los Andes, con el objetivo estratégico de unir finalmente los dos océanos.

El Corredor Ferroviario Bioceánico Central es un proyecto multinacional que tiene por objeto conectar las costas Atlántica y Pacífica por la franja central sudamericana. Se trata de una obra pública prioritaria para Bolivia, que ha destinado US$ 7.000 millones a su construcción. Un proyecto de trascendencia histórica y continental.

La red ferroviaria boliviana actual tiene una longitud de 1.622 kilómetros y está formada por la Red Andina y la Red Oriental, no conectadas entre sí en la parte central del país, desde Santa Cruz a Cochabamba. Este es uno de los proyectos de infraestructuras más ambiciosos de la historia de Bolivia, ya que permitirá el desarrollo, explotación e industrialización de sus recursos naturales, así como una importante mejora en sus comunicaciones integrales.

GHENOVA desarrolló los estudios de alternativas de trazado y alineamiento; diseño preliminar, costes de construcción y operación de los 2.100 km de vía que discurren por el territorio boliviano. Un auténtico desafío para la ingeniería de infraestructuras.

La compañía se encargó de coordinar e integrar todos los estudios estratégicos, ambientales y de mercado que se han realizado en paralelo a nuestro proyecto. Además, la ingeniería se ha adaptado a los estándares de calidad y medio ambiente exigidos por los Estados y Organismos Financieros.


 

Central Bi-Oceanic Railway in Bolivia

Client / Contracting Entity: Government of Bolivia
Country: Bolivia
Financing entity: Inter-American Development Bank.
Date: Beginning: 2013. End: 2015.
Duration: 2 years

Service provided

Consulting and basic engineering design for a top priority project for the South American continent.

Description

Structuring South America by means of bi-oceaniccorridors poses a real challenge for planning engineering. At the moment, there exist several on going projects sponsored by supranational organisms.

These future networks, which will consist of both land transportation (road and rail) and river navigation, are complex engineering developments resilient to life in tropical rainforests and capable of over coming the complex topography of the Andes. The strategic objective is to connect both oceans.

The Central Bi-Oceanic Railway Corridor is a multinational project aimed at connecting the Atlantic and Pacific coasts across central South America. This major public venture for Bolivia has been prioritized through an investment of US $7,000 million. This project will have enormous historical and continental significance.

Currently, the Bolivian railway network stretches across 1,622 km and consists of twolines, the Red Andina and the Red Oriental. In the central part of the country, in the distance from Santa Cruz to Cochabamba, they are not connected. This is one of the most ambitious infrastructure projects in the history of Bolivia and will enable the development, exploitation and industrialization of their natural resources. Additionally, it will tremendously improve their essential communications.

GHENOVA is responsible for the studies of alternative planning and alignment, the preliminary design, and the building and operation costs of the 2,100km-long stretch of railway that runs through Bolivian territory.

This project represented a real challenge to infrastructure engineering given its dimensions and the fact that the 2,100 km cross dissimilar terrain such as the Bolivian Plateau, the Andes and the flats in Western Bolivia. This new stretch improves the capacity of the existing lines. This is one of the firstbi-ocean corridors devised in the continent. The designs produced in the stretch that goes across the Andes are a showcase example of the enormous complexity of the project. The initial height of 400 m ascends to 4,000 m in the Bolivian plateau.

Multi-disciplinaryproject: Ghenova has coordinated and integrated all strategic, environmental and market studies devised during this project.
Our engineering has been up to thequality and environmental standards demanded by the sponsoring countries and organisms.

The Bolivian government entrusted us with the project and training in several disciplines, as well as in the ISTRAM ISPOL software application, by means of e-learning.